T.C.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ SENATO KARARLARI
TOPLANTI SAYISI:16 KARAR TARİHİ: 16.12.2020 KARAR 2020/56
Üniversitemiz Senatosunun 08/03/2017 tarih ve 2017/11 sayılı kararı ile kabul edilen “Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi”nin yürürlükten kaldırılmasına ve yeniden hazırlanan “Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi”nin aşağıdaki gibi kabulüne katılanların oy birliği ile karar verildi.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç ve Kapsam
MADDE l – (1) Bu yönerge; Afyon Kocatepe Üniversitesi’nin öğretim üyeleri ile doktora ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış araştırmacıları tarafından Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimine sunulan bilimsel araştırma projesi tekliflerinin değerlendirilmesi, kabulü, desteklenmesi, ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından desteklenen projelere kaynak aktarımının yapılması, bunlara ilişkin hizmetlerin yürütülmesi, izlenmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu yönerge; “2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 4684 Sayılı Kanun’la değişik 58 inci maddesi” ile “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkındaki Yönetmelik” hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve Kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yönergede geçen;
- a) Araştırmacı: Bilimsel araştırma projesinin yürütülebilmesi için proje yürütücüsü tarafından proje ekibinde yer verilen; öğretim elemanları, proje konusu ile ilgili öğrenim görmekte olan lisans ve lisansüstü öğrencileri ve eğitimlerini tamamlamış uzmanlığı nedeniyle projede görev verilen kişileri,
- b) Bilimsel Araştırma Projesi: Tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı sağlaması beklenen bilimsel içerikli, üniversite içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla da yapılabilecek projeler ile bilim insanı yetiştirme ve araştırma altyapısı kurma ve geliştirme projelerini,
- c) Bilimsel Araştırma Projeleri (BAP) Koordinasyon Birimi: Komisyonun sekretarya hizmetlerinin yürütülmesi, bütçe ödeneklerinin özel hesaba aktarılması, özel hesaba ilişkin iş ve işlemlerin yürütülmesi ve üniversite araştırmacılarının görev aldığı ulusal ve uluslararası organizasyonlarca desteklenen projelerin ilgili mevzuatla belirlenen süreçlerinin yürütülmesi, izlenmesi ve üst yöneticinin bilimsel araştırma projeleri ile ilgili olarak vereceği diğer görevleri ilgili birimlerle koordine halinde yürütmekle sorumlu birimi,
ç) BAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü: Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Biriminin faaliyetlerinin Afyon Kocatepe Üniversitesi adına yürütülmesinden sorumlu, Rektör tarafından memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, bilimsel araştırma projelerine ait faaliyetleri Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilen ve Rektöre karşı sorumlu kişiyi,
- d) BAP Koordinasyon Birimi Koordinatör Yardımcısı: BAP Koordinasyon Birimi Koordinatörüne birimin faaliyetlerinin yürütülmesinde yardımcı olan en az lisans derecesine sahip personeldir. Koordinatörün önerisiyle Rektör tarafından atanır.
- e) Bursiyer: Üniversitede, yılı yatırım programında yer alan araştırma alt yapısı kurma ve geliştirme projeleri dışında yürütülen bilimsel araştırma projelerinde proje kapsamında burslu görevlendirilebilecek tezli yüksek lisans veya doktora programlarındaki öğrenciyi,
- f) Değerlendirme Alt Komisyonu: Komisyon tarafından gerekli görülen hallerde fakülte, enstitü, yüksekokul veya bilim dallarına göre projeleri değerlendirmesi, izlemesi, incelemesi için görevlendirilen Alt Komisyonu,
- g) Gerçekleştirme Görevlisi: Özel hesap kapsamında yapılacak harcamalarda harcama yetkilisinin talimatı üzerine işin yaptırılması, mal veya hizmetin alınması, teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması ve kontrolü görevlerini yürütmek üzere harcama yetkilisi tarafından görevlendirilen kişi ya da kişileri,
ğ) Hakem: Üniversite içinden veya dışından, bilimsel araştırma projesi alanında uzman ve en az doktora derecesine sahip proje değerlendirmesi yapacak kişiyi,
- h) Harcama Yetkilisi: Özel hesaptan harcama yetki ve sorumluluğuna sahip bilimsel araştırma projeleri koordinasyon birimi koordinatörünü,
ı) Harcama Yetkilisi Mutemedi: Mal ve hizmet alımları için özel hesaptan kendisine verilen avans veya adına açılan kredilerle sınırlı olarak yapacağı harcamalar konusunda harcama yetkilisine karşı sorumlu, bunların mahsubuna ilişkin belgeleri muhasebe yetkilisine vermek ve artan tutarı iade etmekle yükümlü olan ve harcama yetkilisi tarafından her bir proje için yazılı olarak görevlendirilen kişi ya da kişileri,
- i) Kaynak Aktarımı: Ulusal veya uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenen bilimsel araştırma projelerinde kullanılmak üzere, proje bedelinin %30’unu aşmaması kaydıyla komisyon tarafından önerilen ve Rektör tarafından onaylanan nakdi veya ayni katkıyı,
- j) Komisyon: Bilimsel araştırma projelerinin değerlendirilmesi, kabulü, desteklenmesi, teşvik ve koordine edilmesi, Üniversitenin araştırma performansının artırılması için tedbirler alınması ile araştırma performansının ölçülmesi, değerlendirilmesi ve araştırma politikalarının belirlenmesiyle ilgili faaliyetlerin yürütülmesi ve Rektörün bilimsel araştırmalarla ilgili olarak vereceği diğer görevleri yürütmek amacıyla oluşturulan komisyonu,
- k) Komisyon Başkanı: Komisyona Üniversite adına başkanlık etmekten ve komisyon faaliyetlerinin yürütülmesinden sorumlu, Rektör tarafından öğretim üyeleri arasından görevlendirilen ve Rektöre karşı sorumlu kişiyi,
- l) Muhasebe Birimi: Üniversite muhasebe işlemlerinin yürütüldüğü birimi,
- m) Muhasebe Yetkilisi: Muhasebe biriminin yönetiminden ve yetkili mercilere karşı sorumlu olan yetkiliyi,
- n) Özel Hesap: Yükseköğretim kurumları bütçelerinde bilimsel ve teknolojik araştırma hizmetleri için öz gelir ve hazine yardımı karşılığı olarak tefrik edilen bilimsel araştırma projelerine ilişkin ödeneklerin, ilgisine göre cari veya sermaye ekonomik kodlarından tahakkuka bağlanmak suretiyle aktarıldığı 7/3/2019 tarihli ve 810 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde muhasebe birimi adına açtırılan banka hesabını,
- o) Proje Ekibi: Proje yürütücüsü ile araştırmacılarını,
ö) Proje Protokolü: Desteklenmesine karar verilen projeler için Rektör veya yazılı olarak yetki devri yaptığı Komisyon Başkanı ile proje yürütücüsü tarafından imzalanan, projelerin yürütülmesi, sonuçlandırılması ve proje sonuçlarının yayımlanması gibi hususlarda uyulacak ilke, usul ve sorumlulukların belirtildiği sözleşmeyi,
- p) Proje Yürütücüsü: Projeyi teklif eden, hazırlanmasından ve yürütülmesinden sorumlu olan öğretim üyeleri ile doktora ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış Üniversite mensubu araştırmacıları,
- r) Rektör: Afyon Kocatepe Üniversitesi Rektörünü,
- s) Senato: Afyon Kocatepe Üniversitesi Senatosunu,
ş) YÖKSİS: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ortak veri tabanını,
- t) Üniversite: Afyon Kocatepe Üniversitesini,
- u) Yönetim Kurulu: Afyon Kocatepe Üniversitesi Yönetim Kurulunu, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Organlar, Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Komisyon
MADDE 4 – (1) Komisyon, Rektör tarafından görevlendirilen komisyon başkanının başkanlığında Senatonun önerisiyle Rektör tarafından görevlendirilen en az 7 (yedi) en çok 11 (onbir) öğretim üyesinden oluşur.
(2) Üniversitenin mevcut bilim dalları arasında denge gözetilmek suretiyle seçilen Komisyon üyelerinin görev süresi 4 (dört) yıldır. Görev süresi biten başkan ve üyeler aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.
(3) Komisyon başkanı ve üyeleri; görev, yetki ve sorumluluklarını yerine getirmediklerinin tespit edilmesi halinde, Senato’nun önerisi üzerine, Rektör tarafından görev süreleri dolmadan görevden alınabilirler. Herhangi bir nedenle görevi sona eren komisyon üyesinin yerine aynı usul ile yeni bir üye görevlendirilir.
(4) Komisyon, Komisyon Başkanının çağrısı üzerine üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır. Kararlar açık oylama ve oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde, Komisyon Başkanının kullandığı oy belirleyicidir.
Komisyonun görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Komisyon aşağıdaki görevleri yerine getirir:
- a) Proje başvuru takvimini hazırlayarak duyurmak,
- b) Desteklenecek proje türlerini, sağlanacak destek miktarlarını ve uygulama esaslarını belirlemek,
- c) Projelerle ilgili kullanılacak formları hazırlamak,
ç) Proje başvurularının gerçekleştirilmesi, değerlendirilmesi, projelerin yürütülmesi, izlenmesi ve sonuçlandırılması ile ilgili uygulama usul ve esaslarını belirlemek,
- d) Proje başvurularını değerlendirerek karara bağlamak, gerekli gördüğü proje önerilerini hakemlere göndermek ve gelen raporları değerlendirerek projenin desteklenip desteklenmeyeceğine karar vermek,
- e) Desteklenmesine karar verilen projeler için kullanılacak proje protokolünü hazırlamak,
- f) Desteklenmesine karar verilen projeleri Rektörlük onayına sunmak,
- g) Yürütülmekte olan projelerin yürütücülerinden alınan ve projelerin ilgili dönemini kapsayan ara raporları değerlendirmek ve desteklenmesine devam edilip edilmeyeceğini karara bağlamak,
ğ) Proje yürütücülerinden gelen ek süre, ek bütçe ve diğer tüm talepleri değerlendirerek karara bağlamak,
- h) Gerekli gördüğü hallerde proje çalışmalarını yerinde incelemek ve/veya konunun uzmanlarına inceletmek, proje yürütücülerini/proje ekibini değiştirmek ve projeyi yürürlükten kaldırmak,
ı) Yönerge ve proje protokolü maddelerine aykırı durumlarda gerekli yaptırımlara karar vermek,
- i) Ulusal, bölgesel ve yerel bilim politikaları ile Üniversite stratejik planlarına uygun öncelikli araştırma alanlarını ve konularını belirleyerek Rektöre önermek,
- j) Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkındaki Yönetmelik kapsamında, Rektör tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Komisyon her ay düzenli olarak toplanır. Gerektiği durumlarda toplantı sayısı artırılabilir. Toplantıda komisyon başkanının olmadığı durumlarda yerine BAP Koordinatörü vekâlet eder.
BAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü ve Görevleri
MADDE 6 – (1) BAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü, Rektör tarafından 4 (dört) yıl süreyle görevlendirilir ve Rektöre karşı sorumludur. Görev süresi sona eren koordinatör aynı usul ile yeniden görevlendirilebilir.
(2) Koordinatör aşağıdaki görevleri yerine getirir:
- a) BAP Koordinasyon Birimi program ve faaliyetlerinin ilgili mevzuat, yönerge ve Komisyon kararları doğrultusunda düzenlenmesini ve yürütülmesini sağlamak,
- b) Projelerle ilgili duyuruların hazırlanmasını, ilan edilmesini ve yazışmaların yapılmasını sağlamak,
- c) Komisyon toplantıları için gündemi hazırlamak,
ç) Komisyon toplantılarında raportörlük yapmak,
- d) BAP Koordinasyon Birimi ve Komisyon faaliyetlerinde iletişim ve koordinasyonu sağlamak,
- e) Proje satın alma işlemleri ile ilgili olarak harcama yetkilisi görevini yürütmek ve gerçekleştirme görevlisi görevlendirmek,
- f) Komisyon tarafından kabul edilen, devam eden ve tamamlanan bilimsel araştırma projeleri ve kaynak aktarımı desteklerine ilişkin bilgiler ile Yükseköğretim Kurulu tarafından istenen diğer bilgilerin YÖKSİS’e girilmesini ve Üniversitenin internet sayfasında duyurulmasını sağlamak.
BAP Koordinasyon Birimi Koordinatör Yardımcısı ve Görevleri
MADDE 7 – (1) BAP Koordinasyon Birimi Koordinatör Yardımcısı, Koordinatörün önerisiyle Rektör tarafından 4 (dört) yıl süreyle görevlendirilir. Görev süresi sona eren koordinatör yardımcısı aynı usul ile yeniden görevlendirilebilir.
(2) Koordinatör yardımcısı aşağıdaki görevleri yerine getirir:
- a) BAP Koordinasyon Birimi Koordinatörüne görevlerinin yerine getirilmesinde ve Birimdeki koordinasyonu sağlayarak hizmetlerin etkili, verimli ve süratli bir şekilde yürütülmesinde yardımcı olmak,
- b) Koordinatörün görevli veya izinli olduğu zamanlarda Koordinatöre vekâlet etmek,
- c) Koordinatör tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
Değerlendirme Alt Komisyonu ve Görevleri
MADDE 8 – (1) Değerlendirme Alt Komisyonu, Komisyon tarafından proje süreçleri ile ilgili gerekli görülen hallerde fakülte, enstitü ve yüksekokullarda veya bilim dallarına göre projeleri değerlendirmek ve projelerle ilgili Komisyonca belirlenen işlemleri yapmak üzere en az 3 (üç) kişiden oluşur. Değerlendirme Alt Komisyon üyeleri, Komisyon tarafından önerilen Üniversitenin kadrolu öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından 4 (dört) yıllığına görevlendirilir. Her değerlendirme alt komisyonu, üyeleri arasından birisini Başkan seçer. Rektör gerekli gördüğü hallerde üyelerin görevine son verebilir.
(2) Değerlendirme Alt Komisyonları çalışmalarını Komisyonun belirlediği usul ve esaslara uygun olarak yürütür. Değerlendirme Alt Komisyonları, başkanın çağrısı üzerine üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır; kararlar açık oylama ve oy çokluğuyla alınır. Oyların eşit olması halinde Başkanın kullandığı oy belirleyicidir. Projeler ile ilgili değerlendirmeler, Komisyona sunulmak üzere birime gönderilir.
(3) Değerlendirme Alt Komisyonu aşağıdaki görevleri yerine getirir:
- a) Birim akademik personeli tarafından hazırlanan proje tekliflerini bilimsel ve mali açıdan Yönergede belirtilen ilkeler doğrultusunda ve Komisyon tarafından o yıl için belirlenen uygulama ilkelerine uygunluğu yönünden değerlendirmek,
- b) Yapılacak değerlendirmede, projenin yürütüleceği birimin tesis, donanım ve personel olanaklarını, araştırmacıların ilgili alandaki bilgi, deneyim ve birikimleri ile önerilen proje bütçesini de göz önünde bulundurarak değerlendirme raporunda belirtmek,
- c) Gerekli hallerde, proje yürütücüleri ile mutabakat sağlanarak proje bütçelerinde değişiklik yapılmasını Komisyona önermek,
ç) Değerlendirme sonucunda hazırladığı raporda desteklenmesi uygun bulunmayan projeleri gerekçeleri ile birlikte Komisyona bildirmek,
- d) Devam eden projelerde yürütücünün ek süre, ek malzeme, materyal/metot değişikliği vs. gibi taleplerin uygunluğu konusunda Komisyonun görüş istemesi durumunda talepleri inceleyerek Komisyona bildirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Proje Türleri
Proje Türleri
MADDE 9 – (1) BAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen proje türleri aşağıda listelenmiştir. Bu proje türleri için başvuru koşulları, başvuruların değerlendirilmesi, projelerin yürütülmesi ve sonuçlandırılmasına yönelik ilkeler BAP Komisyonu tarafından belirlenerek duyurulur. BAP Komisyonu belirtilen bu projelerin kapsamında ve uygulama ilkelerinde değişiklik yapabilir, gerekli gördüklerini uygulamadan kaldırabilir, yeni proje türleri oluşturabilir.
- a) Altyapı Projeleri: Üniversitenin bilimsel/sanatsal araştırma altyapısının geliştirilmesi ve araştırma potansiyelinin yükseltilmesi amacıyla bilimsel araştırma kriterlerine uygun olarak hazırlanan projelerdir. BAP Komisyonu bu tür projelerin başvurusu, değerlendirilmesi ve yürütülerek sonuçlandırılması ile ilgili özel koşullar ve süreçler öngörebilir.
- b) Genel Amaçlı Projeler: Üniversite öğretim üyeleri ile doktora ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış araştırmacıların kişisel veya disiplinler arası bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerini içeren projelerdir.
- c) Katılımlı Araştırma Projeleri: Üniversitemizin diğer kurum, kuruluş ve sanayi ile işbirliğini artırmak amacı ile üniversitemiz mensubu araştırmacıların ulusal veya uluslararası kamu veya özel sektör kuruluşlarının katılımı ile hazırlayacakları araştırma projeleridir. Bu tür projelerde, işbirliği yapılan kuruluşun en az yüzde 25 oranında bütçeye katkıda bulunması ve/veya üniversitemizde bulunmayan araştırma altyapılarını proje kapsamında kullandırması beklenir.
ç) Kariyer Destek Projeleri: Doktora veya sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış olup, daha önce fon desteği sağlanarak yürütülmüş herhangi bir araştırma projesinde yürütücü olarak görev almamış olan Üniversite mensubu akademik personelin araştırmalarının desteklenmesine yönelik projelerdir.
- d) Lisansüstü Tez Projeleri: Üniversite öğrencilerinin lisansüstü tezlerini kapsayan ve danışman öğretim üyesinin yürütücülüğünde gerçekleştirilen projelerdir. Tez danışmanları Üniversiteden olmak zorundadır. Tez projelerinin Komisyon tarafından kabul edilmesi ve desteklenebilmesi için proje sunulurken, projenin tez olarak kabul edildiğine dair bağlı bulunduğu Enstitü Yönetim Kurulu karar belgesinin de ibraz edilmesi gerekmektedir. Disiplinler arası nitelikteki projeler öncelikle desteklenir.
- e) Tematik Projeler: Üniversite yönetim kurulunun belirlediği, Üniversite Stratejik Planında belirlenen öncelikli alanlar veya ulusal düzeyde üst politika belgelerine uygun konulara öncelik verilerek, yapılacak çağrı üzerine desteklenecek projelerdir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Proje Başvuruları ve Değerlendirilmesi
Proje Başvuruları
MADDE 10 – (1) Proje başvuruları, proje türlerine göre Komisyon tarafından her yıl belirlenen bir takvim doğrultusunda BAP Otomasyon Sistemi üzerinden yapılır. Sistem üzerinden alınacak proje öneri formu ve gerekli başvuru belgeleri, ilgili birim dekanlığı veya müdürlüğü tarafından BAP Koordinasyon Birimine iletilir.
(2) Üzerinde devam eden bir projesi (tez projeleri hariç) olan yürütücü aynı türden yeni bir projeye başvuramaz. Süresi bitmesine rağmen sonuçlandırılmamış projesi bulunan proje yürütücüleri, ilgili projelerini başarıyla sonuçlandırmadan (tez projeleri hariç) herhangi bir türde yeni bir proje başvurusu yapamaz.
(3) Araştırmacıların eş zamanlı olarak yürütücü veya araştırmacı olarak görev alabileceği proje sayıları BAP Komisyonu tarafından belirlenerek duyurulur.
(4) Lisansüstü tez projeleri için destek başvurusu, tez önerisinin ilgili enstitü tarafından kabul edilmesinden sonra gerçekleştirilir. Normal öğrenim sürelerini aşmış tez çalışmaları ile tezsiz yüksek lisans çalışmaları destek kapsamı dışındadır.
(5) Yürütücülerin proje başvuru ve uygulanması sırasında proje türüne göre gerekli görülen belge ve dokümanları BAP Koordinasyon Birimine teslim etmeleri zorunludur.
Projelerin Değerlendirilmesi
MADDE 11 – (1) BAP Koordinasyon Birimine sunulan proje önerileri incelendikten sonra gerekli koşulları sağlayanlar Komisyonun değerlendirmesine sunulur.
(2) Değerlendirmeye alınan proje önerileri, proje türü dikkate alınarak Komisyon tarafından doğrudan karara bağlanır veya sayı ve nitelikleri Komisyon tarafından belirlenen hakemlere ve/veya değerlendirme alt komisyonuna gönderilebilir. Hakem, alt komisyon veya enstitü yönetim kurulu kararları Komisyon için bağlayıcı değildir. Proje ekibinde yer alan yürütücü ve araştırmacılar ilgili projede hakem olarak görevlendirilemez.
(3) Komisyon projenin desteklenip desteklenmeyeceğine; varsa değerlendirme alt komisyonu ve hakem raporlarını, proje ekibinin önceki faaliyetlerine yönelik akademik performanslarını ve yürüttükleri projeler kapsamında üretilen bilimsel yayın ve patent gibi çıktıları ve öncelikli araştırma alanları ile ilişkili olup olmadığını da dikkate alarak karar verir. Komisyon, gerekli gördüğü takdirde değerlendirme sürecinin tüm aşamalarında konu ile ilgili uzmanlardan görüş isteyebilir.
(4) Komisyon üyeleri, kendilerinin görev aldığı projelerin değerlendirilmesi amacıyla yapılacak oylamaya katılamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Projelerin Yürütülmesi, İzlenmesi ve Sonuçlandırılması
Proje Protokolü ve Projelerin Yürütülmesi
MADDE 12 – (1) Desteklenmesi uygun bulunan projeler Rektörün onayı ile kesinleşir. Proje önerisi hakkındaki karar proje yürütücüsüne bildirilir. Proje yürütücüsü ile Komisyon Başkanı arasında proje ile ilgili ayrıntıların belirlendiği bir protokol imzalanır. Protokol tarihi projenin başlangıç tarihidir. Projelerin onaylanmasından sonra yürütücü tarafından 1 (bir) ay içinde protokolü imzalanmayan projeler sunulmamış sayılır. Proje yürütücüleri protokolde belirtilen tüm hususlar ile proje hakkında Komisyon tarafından alınan tüm kararlara uymakla yükümlüdür.
(2) Proje yürütücüsünün proje süresi içinde yapacağı gerekçeli başvuruları (ek süre, ek bütçe, ek malzeme vb.) Komisyon tarafından karara bağlanır.
(3) Projeler kabul edildikten sonra materyal ve metot bölümünde değişiklik talebi, projenin amacından farklı olmamak ve araştırmanın ana hatlarını bozmamak kaydıyla yeniden düzenlenerek Komisyona sunulabilir.
(4) Gerekli görülen hallerde Komisyon proje ile ilgili çalışmaları yerinde denetleyebilir veya denetletebilir; proje ekibinden sözlü sunumda bulunmalarını isteyebilir.
Projelerin Süresi
MADDE 13 – (1) Tez projeleri hariç, bilimsel araştırma projeleri ek süreler dâhil en çok 36 (otuz altı) ay içinde tamamlanır. Bir projenin süresi en az 6 (altı) ay olmak zorundadır. Komisyon proje türleri itibarıyla, 36 (otuz altı) ayı geçmemek üzere toplam süre ve verilebilecek ek süreleri belirler.
(2) Proje yürütücülerinin gerekçeli talebi üzerine, Komisyon kararı ile projeler için maksimum proje süresi aşılmamak koşuluyla ek süre verilebilir. Ek süre taleplerinin sözleşmede belirtilen bitiş tarihinden önce gerçekleştirilmesi gerekir. Proje bitiş tarihinden sonra yapılan talepler işleme alınmaz.
(3) Tez projeleri için verilen süreler, yetkili birimler tarafından tezler için verilen yasal ek süreleri kapsayacak şekilde uzatılabilir. Ancak süre uzatımı verilen tez projeleri için sağlanacak mali destekler, tez izleme komitesinin onayı ile en fazla 6 (altı) aya kadar devam ettirilir.
Projelerin Bütçesi
MADDE 14 – (1) Proje türlerine göre sağlanacak destek miktarları Komisyon tarafından belirlenerek ilan edilir. Komisyon, bilgisayar, yazıcı, kırtasiye, fotokopi, seyahat, hizmet alımı vb. talepler için sınırlama getirebilir.
(2) Projeler esas olarak Komisyon tarafından kabul edilen bütçe ve harcama planına göre tamamlanır. Gerekli durumlarda harcama planı değişiklikleri proje yürütücüsünün gerekçeli talebi üzerine Komisyon tarafından karara bağlanır. Proje yürütücüsü proje süresince öngörülmüş kalemler için makine-teçhizat, tüketime yönelik mal ve malzeme, hizmet alımı ve diğer kalemler arasında gerekçeli ödenek aktarımı talebinde bulunabilir.
(3) Proje yürütücüsünün gerekçeli talebi üzerine, Komisyon kararı ile toplam proje bütçesinin %20’sini aşmamak koşulu ile ek bütçe verilebilir.
(4) Ek bütçe, bütçe kalemleri arasında aktarma ve satın alma taleplerinin proje bitiş tarihinden en geç 2 (iki) ay öncesine kadar yapılması gerekir.
(5) Araştırma, kongre, sempozyum katılımı vb. seyahat giderlerinin karşılanabilmesi için, proje başvurusunda ilgili seyahat bütçesinin talep edilmiş ve onaylanmış olması zorunludur. Bu gibi etkinliklerdeki yolluk bütçesi, katılımcının isteği dışında iptal edilmesi durumu hariç, başka kaleme aktarılamaz.
Proje Ara Raporları
MADDE 15 – (1) Proje yürütücüsü, proje kapsamında yapılmış ve yapılacak olan çalışmalar ile ilgili ayrıntılı bilgilerin yer aldığı ara raporu/gelişme raporunu 6 (altı) ayda bir BAP otomasyon programı üzerinden BAP Koordinasyon Birimine sunar. Ara rapor Komisyon tarafından değerlendirilir. Komisyon, raporları ilgili uzmanlara veya alt komisyon üyelerine inceletebilir. Ara raporu zamanında sunulmayan veya Komisyonca ara raporu yeterli bulunmayan projelerde herhangi bir harcama yapılamaz. Projelerde bütçe kullanımı Komisyonun alacağı olumlu karara bağlıdır.
Proje Sonuç Raporları
MADDE 16 – (1) Proje yürütücüsü, protokolde belirtilen bitiş tarihini izleyen en geç 3 (üç) ay içinde, araştırma sonuçlarını içeren proje sonuç raporunu BAP otomasyon sistemi üzerinden BAP Koordinasyon Birimine sunar. Lisansüstü tez projeleri için ilgili birimlerce onaylanmış tezler, sonuç raporu olarak kabul edilir. Komisyon, hakem, alt komisyon veya enstitü yönetim kurulu kararlarını göz önünde bulundurarak projeyi sonuçlandırır. Komisyon, hakem veya alt komisyon kararı olmadan da sonuç raporlarını değerlendirerek projenin sonuçlandırılmasına karar verebilir.
(2) Sonuç raporu, projenin ilgili olduğu alanın enstitüsüne ait güncel tez yazım kurallarına uygun yazılmış olarak sisteme yüklenmeli ve değerlendirme tamamlandığında proje protokolünde belirtildiği şekilde BAP Koordinasyon birimine sunulmalıdır.
(3) (Mülga: 14/02/2024 tarih ve 2024/07 sayılı Senato Kararı)
Proje Sonuçlarının Yayımlanması
MADDE 17 – (1) BAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen projeler kapsamında gerçekleştirilen her türlü yayında, “Bu çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından …nolu proje kapsamında desteklenmiştir.” (“This study is supported by Afyon Kocatepe University Scientific Research Projects Coordination Unit. Project Number: …”) ibaresinin yer alması zorunludur.
(2) BAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen projeler kapsamında gerçekleştirilen yayınların BAP otomasyon sisteminde yayınlar modülüne girilmesi zorunludur.
(3) (Değişik: 14/02/2024 tarih ve 2024/07 sayılı Senato Kararı) Genel amaçlı ve tematik projelerde, fen ve sağlık bilimleri alanlarında SCI-E veya SSCI kapsamındaki dergilerde, sosyal ve beşeri bilimler alanında SCI-E, SSCI, ESCI veya TR Dizin kapsamındaki dergilerde en az 1 makalenin; Lisansüstü tez projelerinde ise proje konusu ile ilgili bilimsel veya sanatsal en az bir çıktının (makale, bildiri, kitap, sergi, konser, patent vb.) proje sonuç raporunun kabul tarihinden itibaren azami 2 yıl içerisinde otomasyon sistemine yüklenmesi zorunludur. Yükümlülüğünü yerine getirmeyen proje yürütücüleri, azami sürenin aşılmasından itibaren 2 yıl süreyle aynı türden proje başvurusunda bulunamaz. Lisansüstü tez projelerinde proje türü değişikliği durumunda, lisansüstü tez projelerinin yükümlülükleri geçerlidir.
(4) (Değişik: 14/02/2024 tarih ve 2024/07 sayılı Senato Kararı) Sanat ve tasarım alanındaki tüm projeler için; performansa dayalı ses veya görüntü kaydı; bilimsel yayınla veya kamu veya özel hukuk tüzel kişileri bünyesinde belgelenmiş ve uygulanmış bina, çevre, eser, mekân veya obje tasarımı; Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiş her türlü proje çıktısı veya sergi düzenlenmiş olmasına yönelik olup, ilgili proje türü için öngörülen yayın sayısına eşit sayıdaki faaliyet de proje çıktısı olarak kabul edilir. Proje yürütücüleri tarafından ilgili faaliyetin kapsamı ve niteliğini değerlendirmeye yetecek düzeyde kanıtlayıcı belge(ler) ile yapılacak başvuru sonrasında, ilgili faaliyetin Komisyon tarafından geçerli sayılması durumunda, bu alandaki projeler için ayrıca herhangi bir yayın koşulu aranmaz.
Telif Hakları, Sınai Mülkiyet Hakları ve Proje Çıktıları
MADDE 18 – (1) Projelerden elde edilen bilimsel sonuçların telif ve fikri mülkiyet hakları Üniversiteye aittir. Bu haklar Üniversite yönetim kurulu kararı ile kısmen veya tamamen eser sahiplerine devredilebilir.
(2) BAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen projeler kapsamında yürütülen çalışmaların sonuçlarından üretilen/elde edilen patent, faydalı model, buluş, ürün, tasarım, lisans, şirket oluşumu veya yayın gibi her türlü çıktının BAP Koordinasyon Birimine bildirilmesi zorunludur.
(3) Gelir getirici patent, buluş veya ürün ortaya çıkması durumunda elde edilen gelirin dağılımı Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenen ilkelere uygun olarak gerçekleştirilir. Konuyla ilgili mevzuatta hak sahiplerine ödenmesi öngörülen oranlar hakkında bir düzenleme bulunması halinde ise ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(4) Proje yürütücüsü, projenin yürütme aşamasında ve tamamlanmasından sonraki 5 (beş) yıl içinde Komisyonun talep etmesi durumunda, araştırma sürecinde/sonucunda elde edilen/geliştirilen veri, bilgi, belge, yazılım, sonuç vb. tüm unsurları Komisyona teslim etmek zorundadır.
(5) BAP Koordinasyon Birimi, tamamlanan projelere ait sonuçları ve/veya verileri, Komisyonun belirleyeceği ilkelere ve Üniversitede geçerli açık erişim mevzuatına uygun olarak kısmen veya tümüyle basılı olarak veya elektronik ortamda yayımlayabilir/yayımlatabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Genel Hükümler, Projelerin İptali ve Yaptırımlar
Genel Hükümler
MADDE 19 – (1) Özel hesapta izlenen tutarlar (öz gelir ve hazine yardımı), proje süresi ile sınırlı olmak üzere bilimsel araştırma projeleri için gerekli olan sözleşmeli olarak çalıştırılacakların harcamaları, yolluk ve hizmet alımları, tüketim malları ve malzeme alımları, demirbaş alımları, makine ve teçhizat alımları ile bilimsel araştırma projeleri için gerekli diğer giderleri, yılı yatırım programında yer alan araştırma alt yapısı kurma ve geliştirme projeleri dışındaki projeler kapsamında görevlendirilecek tezli yüksek lisans ve doktora programlarındaki öğrencilere verilecek bursları karşılamak üzere kullanılır.
MADDE 20 – (1) Avans alan harcama yetkilisi mutemedinin/yürütücülerin mahsup süresi sonuna kadar kapatılmayan ön ödeme tutarları ile ilgili olarak, sadece mahsup süresi içinde gerçekleşen harcamalar kabul edilir. Kalan tutarlar (mahsup süresinden sonra gerçekleşen harcamalar ve kalan harcanmamış tutarlar) üzerinden 6183 sayılı Kanuna göre gecikme zammı oranında faiz uygulanarak yürütücüden tahsil edilir ve özel hesaba yatırılır.
MADDE 21 – (1) Proje kapsamında satın alınan taşınır mallar, taşınır kaydını müteakip ilgili birime devredilir. Devralınan taşınırlar ilgili birimce proje yürütücüsüne zimmetlenir, tüketime yönelik mal ve malzemeler ise doğrudan proje yürütücüsünün kullanımına verilir. Söz konusu taşınır mallar, ilgili proje tamamlanıncaya kadar proje yürütücülerinin kontrol ve kullanımında olup, bunların korunmasından, bakım ve onarımından proje yürütücüleri sorumludur. Sonuçlanmış veya iptal edilmiş projeler için satın alınan her türlü araç, gereç, yazılım, donanım ve malzemeler başka projelerde kullanılmak üzere tahsis edilebilir.
(2) Proje kapsamında talep edilen kitaplar, alımını müteakiben Üniversite Kütüphanesine demirbaş olarak kaydedildikten sonra proje yürütücüsüne teslim edilir. Proje sonunda kitaplar Kütüphaneye iade edilir.
(3) Yürütülen proje ile ilgili olarak ortaya çıkan ve ticarileşmesi döner sermaye işletmesi tarafından gerçekleştirilen çıktılara ilişkin elde edilen gelirler, ilgili birim döner sermaye işletmesi tarafından BAP özel hesabına yatırılır. Ayrıca proje bütçesinden alınan ve ekonomik değeri olan hayvanlar (deney hayvanları hariç), bunlardan doğacak yavrular veya elde edilecek ürünler ilgili birim döner sermaye işletmesi tarafından satılarak, elde edilen gelirler BAP özel hesabına aktarılır. Satılmayan hayvanlar veya ürünlerin 2886 sayılı kanun ve ilgili mevzuat gereği belirlenen bedelleri, ilgili birim döner sermaye bütçesinden BAP özel hesabına aktarılır. Bu fıkraya göre elde edilen gelirler ilgili birim döner sermayesince gelirin elde edildiği tarihi takip eden ayın 20’sine kadar BAP özel hesabına aktarılır. Satışın yapılmamasından, zamanında satılmamasından veya elde edilen gelirlerin BAP özel hesabına aktarılmaması halinde doğacak zararlardan (zimmet, ceza vb.) birim döner sermaye işletmesi ve proje yürütücüleri müteselsilen sorumludur.
MADDE 22 – (1) Proje yürütücüsünün gerekçeli talebi ve ilgililerin imzalı başvuruları ile Komisyon tarafından projeye yardımcı araştırmacı eklenebilir ya da çıkarılabilir.
MADDE 23 – (1) Üniversitede tezli yüksek lisans veya doktora programlarına devam eden öğrenciler, bilimsel araştırma projelerinde (tez projeleri hariç) bütçe imkânlarına göre bursiyer olarak çalıştırılabilir. Bursiyer seçiminde dikkat edilecek hususlar, bursiyer çalıştırılabilecek proje türleri ile bursiyerlere ödenecek burs miktarı, Yükseköğretim Kurulu Yürütme Kurulunun her yıl belirleyeceği üst limitler dikkate alınarak Komisyon tarafından belirlenir.
Projelerin İptali
MADDE 24 – (1) Aşağıdaki hallerde Komisyon kararı ile projeler iptal edilir ve Madde 25’te yer alan yaptırımlar uygulanır:
- a) Projenin mali desteğiyle sağlanan her türlü araç, gereç, yazılım, donanım, malzeme veya hizmetlerin etik dışı veya proje amacı dışında kullanılması,
- b) Proje yürütücüsünün, proje yürütücülüğünü Komisyon tarafından onaylanan bir araştırmacıya devretmeden projeden veya Üniversiteden ayrılması,
- c) Proje ara raporunun 1 (bir) aydan fazla geciktirilmesi ve Komisyonca verilen sürede teslim edilmemesi,
ç) Komisyon tarafından yapılan/yaptırılan inceleme sonucu projede ilerleme kaydedilmediğine karar verilmesi,
- d) Proje sonuç raporunun yetersiz (başarısız) bulunması,
- e) Sonuç raporunun süresinde teslim edilmemesi, Komisyon veya hakem tarafından talep edilen gerekli düzeltmelerin yapılmaması,
- f) Proje başvurusunda, ara rapor, sonuç raporu ve diğer belgelerde bilerek yanlış ve yanıltıcı bilgi verilmesi.
(2) Aşağıdaki durumlarda proje iptal edilir:
- a) Lisansüstü tez çalışmasında öğrencinin bağlı bulunduğu Enstitü ile ilişiğinin kesilmesi ve yürütücünün projeyi genel amaçlı projeye çevirme talebinde bulunmaması,
b)Yürütücü tarafından yapılan gerekçeli iptal talebinin Komisyonca uygun bulunması,
- c) Proje ekibinin ihmali olmaksızın ortaya çıkan mücbir sebepler ve Komisyon tarafından uygun görülen diğer zorunlu haller nedeniyle çalışmanın yürütülemez hale gelmesi.
Yaptırımlar
MADDE 25 – (1) 24 üncü maddenin 1 inci fıkrasında yer alan nedenlerle iptal edilen projelerde yürütücü iki yıl süreyle tez projesi hariç yeni bir proje başvurusu yapamaz. Alınmış olan makine ve teçhizat yürütücünün bağlı olduğu birim tarafından geri alınır, yapılmış olan diğer harcamaların yürütücüden tahsiline karar verilebilir.
(2) 24 üncü maddenin 2 nci fıkrasında yer alan nedenlerle iptal edilen projelerde, alınmış olan makine ve teçhizat yürütücünün bağlı olduğu birim tarafından geri alınır.
(3) Proje ara raporunun 1 (bir) aydan fazla geciktirilmesi halinde projeye ait tüm işlemler durdurulur.
(4) Sonuç raporu yetersiz bulunan projelerde, yürütücünün talebi ile bazı çalışmaların yeniden yapılabilmesi veya sonuç raporunun yeniden düzenlenmesi için toplam proje süresi 36 (otuzaltı) ayı geçmemek koşulu ile ek süre verilebilir. Ek süre sonunda yine başarısız bulunan proje yürütücüleri 2 (iki) yıl süreyle tez projesi hariç yeni bir proje başvurusu yapamaz.
(5) 24 üncü maddenin 1 inci fıkrasında yer alan nedenlerle iptal edilen projelerde, kurallara aykırı durumları gerçekleştiren yardımcı araştırmacılar da 2 (iki) yıl süre ile proje başvurusunda bulunamaz.
(6) 17 nci madde hükümlerine aykırı davranıldığının saptanması durumunda proje yürütücüleri 2 (iki) yıl süreyle yeni bir proje başvurusu yapamaz.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönergede Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 26 – (1) Yönergede hüküm bulunmayan hallerde; Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten Kaldırma
MADDE 27 – (1) Afyon Kocatepe Üniversitesi Senatosunun 08/03/2017 tarih 2017/11 sayılı kararı ile kabul edilen “Afyon Kocatepe Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Yönergesi” yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Mevcut Komisyon üyelerinin görev süresi, bu Yönergenin Afyon Kocatepe Üniversitesi Senatosu tarafından onaylandığı tarihte sona erer.
Yürürlük
MADDE 28 – (1) İlgili yönetmelik, esas ve usuller gereği düzenlenen bu Yönerge, Afyon Kocatepe Üniversitesi Senatosunun onayladığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29 – (1) Bu Yönerge hükümlerini Afyon Kocatepe Üniversitesi Rektörü yürütür.
Yönergenin Yayımlandığı Senatonun | ||
Tarihi | Sayısı | |
16/12/2020 | 2020/56 | |
Yönergenin Değiştirildiği Senatonun | ||
Tarihi | Sayısı | |
1 | 14/02/2024 | 2024/07 |